Behandeling van je angstklachten

Handige Angst

Bang zijn is goed. Het zorgt ervoor dat je wegrent als je in een gevaarlijke situatie bent. Het ‘zet je op scherp’ als je iets moet doen waarvoor je focus en concentratie nodig hebt. Dat is handige angst.

Onhandige Angst

Dat is jouw angst. Die is niet nuttig of handig. Die helpt je niet bij iets moeilijks. Sterker nog, jouw angst zit je in de weg. Je doet sommige dingen niet. Je hebt er vriendschappen door verloren, misschien ook werk. Je bent niet bang, je bent Bang. Het is wie je bent, onderdeel van jou.

In alle soorten en maten

Je hebt heel veel verschillende soorten angsten. Te veel om hier allemaal op te noemen. En dat doe ik liever ook niet, want al die angsten steken hetzelfde in elkaar:

Je bent bang. De hele tijd. Dat kan een heel gerichte angst zijn, voor viezigheid bijvoorbeeld, of voor hoogtes. Maar het kan ook een algemeen bang gevoel zijn. Soms gaat angst gepaard met dwanghandelingen of -gedachten; als het ware om de angst te bezweren.

Waarschijnlijk weet je wel dat jouw angst niet ‘reëel’ is – maar dat helpt je niks, je bent bang – punt. Je hebt geen idee hoe je van je angst af kunt komen.

Angstklachten – wat kan je er aan doen?

Cognitieve gedragstherapie
Zoals je leest is een angstklacht eigenlijk een foutje tussen de werkelijkheid en jouw gedachten en gevoelens. Dat foutje kun je zelf nauwelijks herstellen. Maar gelukkig is er een heel goede behandeling voor angstklachten: cognitieve therapie.

Wat houdt cognitief therapie in?

Cognitief betekent ‘gedachten’ en gedrag natuurlijk ‘hoe je je gedraagt’. Angstklachten vinden hun oorsprong in belemmerende gedachten die je gedrag bepalen. Maar zijn deze gedachten wel reëel? Om er achter te komen welke gedachten veel beter passen (en die je meteen helpen in jouw situatie) ga je zelf op onderzoek. Je komt er proefondervindelijk achter wat er zou gebeuren als je de dingen eens anders deed. Is het wel zo eng? Voelt het wel zo raar? Reageren ze wel zo anders? En hoe voelt het voor jou?

Contact Psycholoog Rotterdam

Wil je weten wat ik voor jou kan doen of heb je vragen? Neem contact op met mijn praktijkassistente van Psyned. Je krijgt persoonlijk en deskundig advies in jouw situatie. Er kan indien gewenst een afspraak worden gemaakt en ik heb geen wachtlijst. Zo ben je snel geholpen. Bel naar 010 – 3070091.